wtorek, 1 lutego 2022

FKB XC: Walka karnawału z postem

Walka postu z karnawałem - personifikacje karnawału i postu
Het gevecht tussen carnaval en vasten - Pieter Breughel de Oude

FKB, Figurkowy Karnawał Blogowy, to trwająca od 90 miesięcy zabawa blogerów, w której co około 30 dni jeden z nich wybiera temat pozostałym (lista wybranych dotychczas i wybierających - tutaj), a pozostali starają się zmalować coś, co się nada. W lutym 2022 r. hasło FKB brzmi następująco:

Walka karnawału z postem

Biesiadnicy i pątnicy, tłustożercy i handlarze ryb, bogacze i żebracy, grzesznicy i wierni, zamaskowani i nadzy, siedzenie na parapecie i pochód z krzesłami, karczma, katedra i masa innych rzeczy - na obrazie "Walka karnawału z postem" Pietera Brueghla Starszego dzieje się wiele. Chcąc się przekonać, jak wiele (a być może i się zainspirować), warto rzucić okiem na udostępnioną w Google Arts & Culture wersję tego oleju w szalenie wysokiej rozdzielczości. Można też tego nie robić i po prostu polecieć ze skojarzeniami.

Od kart i kości (czerni i czerwieni, historii nieudanych rzutów oraz szkieletów różnej maści), przez świnie i ryby (dzikie orki i Idonethy), po meble i budynki, ale także konflikty i kontrasty (scenerie, batrepy i farby); tańce, hulanki i swawole kontra asceza, umiar i religia - wierzę, że każdy chętny znajdzie w temacie coś dla siebie. Wystarczy zresztą jakikolwiek post ;) Zapraszam do udziału!

26 komentarzy:

  1. http://beszcza.blogspot.com/2022/02/ogr-najemnik-mordheim.html?m=0
    Mój najemnik staje do walki z karnawałem... Oczywiście nie za darmo ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. I'm in! Oczywiście jeśli Papa Nurgle bardziej mi nie dowali i pozwoli usiąść w końcu na poważnie do malowania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby! Zdrowia życzę :)

      Usuń
    2. Jestem i ja ;)

      https://furiuspaints.art.blog/2022/03/01/podsumowanie-miesiaca-02-22-monthly-summary-02-22/

      Usuń
    3. Godny karnawałowicza rzut na taśmę! Dzięki za udział :)

      Usuń
  3. To może i ja… tylko tak jak Kamil… od niedzieli będę mógł zasiąść.

    OdpowiedzUsuń
  4. No to cel na luty: Spróbuję się zreaktywować:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam i zapraszam!

      Usuń
    2. https://koyoth.blogspot.com/2022/02/figurkowy-karnawa-blogowy-ed-xc-walka.html

      Usuń
    3. Wpis zgrabnie wpisany w temat. Dzięki za udział!

      Usuń
  5. Tyle się na tym obrazie dzieje.... a nic nie pasuje jakoś do moich planów modelarskich na luty... będzie ciężko tym razem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E tam "nie pasuje": groty w czołgach wesołe i kolorowe - jest karnawał, napiszesz posta - jest post. Dasz Pan radę :D

      Usuń
    2. http://thedarkoak.blogspot.com/2022/02/fire-teeth-gang-nobz-burszuje-gangu.html

      Burszuj to piękne słowo, nieprawdaż?

      Usuń
    3. Nie znałem, bom słabo czterdziestkowy, ale podoba się i mnie: "Burszujący w zbożu", "Dyskretny urok burszuazji" - brzmi jak stąd. Serdecznie dzięki za udział! :)

      Usuń
  6. U Kaczmarskiego była "Wojna Postu z Karnawałem" może się lepiej rymowało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Utwór obił mi się o uszy, więc przed ogłoszeniem robiłem pod tym kątem research :D W polskiej Wikipedii jest "Walka karnawału z postem", w angielskiej "The Fight Between Carnival and Lent", w niderlandzkiej "De strijd tussen Vasten en Vastenavond" (postu z karnawałem) i - alternatywnie "Het gevecht tussen carnaval en vasten" (karnawału z postem) :D Ostatecznie o kolejności zadecydowało to, jak obraz figuruje w spisie Królewskiego Muzeum Belgii (do którego odsyła linkowany wyżej Google Arts&Culture).

      Usuń
  7. Super temat! Kończę przeprowadzkę, to może mi uda się dołączyć w tym miesiącu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się podoba, serdecznie zapraszam i kibicuję :)

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. Trafił się ślepej kurze jakby jubileusz :D No nic, mój fart. Cieszę się i czekam :)

      Usuń
  9. No to jestem.

    https://quidamcorvus.blogspot.com/2022/02/warsztat-budowa-stou-moduowego-ruiny_01734537993.html

    Budowa modułowego stołu to nieustanna walka karnawału z postem. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Traktując jako mały karnawałek skończenie każdego ludka, szanuję bardzo zaangażowanie w projekt, w którym trzeba się przed świętowaniem aż tak napo(ś)cić. Dzięki za udział!

      Usuń